عمومی

بررسی تفاوت های میکسر آنالوگ و دیجیتال

تفاوت میکسر دیجیتال و آنالوگ

امروزه در عصر دیجیتال که در هر زمینه و عرصه شاهد پیشرفت های گوناگون و متداوم بوده ایم تفاوت ها و انتخاب های زیادی به وجود آورده است ، در گذشته فقط شاهد میکسر های آنالوگ بوده ایم اما از سال 1990 که میکسر های دیجیتال معرفی شدند محبوبت و فروش پر سر و صدایی  داشته است.میکسر های دیجیتال نسبتا قابلیت ها و کارایی بیشتری نسبت به میکسر های آنالوگ دارند اما با این حال هر دو نوع میکسر های بستر های مناسب خود را دارند ، با ما در این مقاله همراه باشید تا به بررسی و تفاوت های این میکسر ها می پردازیم.

میکسر چیست؟

پیش از هر چیز بهتر از با میکسر آشنا باشید ، میکسر صدا دستگاهی است که یک یا چند سیگنال صوتی را دریافت می‌کند، آن‌ها را باهم ترکیب و در نهایت یک یا چند سیگنال را به بلندگوها می‌فرستد.سیگنال‌های صوتی دریافتی در میکسرهای صدا همان صدای میکروفون‌ها یا ابزارآلات موسیقی هستند که پس از ترکیب به آمپلی‌فایرها یا بلندگوها فرستاده می‌شود.

میکسرها علاوه‌بر ترکیب صدا، امکان تنظیم سطوح صدا، تقویت صدا توسط اکولایزرها و افکت‌ها، مدیریت صدا و همچنین ضبط خروجی‌های مختلف را به شما می‌دهند.میکسر ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ وجود دارند ، میکسر آنالوگ به این معنی است که سیگنال های دریافتی میکسر تماما آنالوگ است یا به نوعی سیمی است و سیگنال با کابل جابه جا میشود اما میکسر دیجیتال که نوع پیشرفته تر هستند توانایی دریافت و ارسال سیگنال های دیجیتال را دارد و به زبان ساده تر برخورداری از بلوتوث.

تفاوت های میکسر های دیجیتال و آنالوگ

  • انعطاف پذیری در ساختار

در ميكسر آنالوگ تمام جك هاي ورودي و خروجي و  ورودي ها و خروجي ها ثابت مي باشند و اين به این معنی است که يك بار مسير طراحي شده و پس از اتمام مونتاژ ديگر هيچ چيز قابل تغيير نخواهد بود. اما در ميكسر هاي ديجيتال اینگونه نیست ، صدا وقتي وارد ميكسر مي شود مي تواند آزادانه به هر قسمت از ميكسر حركت كرده و در صورت نياز افكت به آن اضافه شود و مسير آن متناسب با نياز و هدف شما برنامه ريزي شود. به عنوان مثال هر ورودي مي تواند به هر كدام از كانال ها و تمام آنها هدايت شود. در يك ميكسر ديجيتال مسيرهاي مختلف براي حركت يك سيگنال قابل تعريف بوده همانگونه كه در خروجي هاي متفاوت مي توان سيگنال را مسير دهي و ارسال كرد.

  • برخوداری از قابلیت ذخیره کردن تنظیمات

یکی دیگر از تفاوت هایی که در میکسر های دیجیتال و آنالوگ به چشم میخورد، “توانایی SAVE یا ذخیره کردن تنظیمات” در میکسر های دیجیتال است. به طوری که شما میتوانید بسته به نیاز خود، مثلا گروه موسیقی های پاپ یا سنتی، تنطیم های کلی خود را ذخیره می کنید، تا مجبور نباشید هر دفعه تنطیمات را از اول انجام بدهید اما این ویژگی در میکسرهای آنالوگ نیست.امکان ذخیره کردن در میکسر های دیجیتال، کار صدابردار را خیلی راحت می کند.

  • کیفیت صدا

هر دو میکسر آنالوگ و دیجیتال ، نیازمند پری آمپلی فایر آنالوگ برای میکروفون ها هستند. یک مدار با ضریب تقویت بالا که سیگنال ضعیف میکروفون را تقویت می‌کند.در میکسر های دیجیتال ، بعد از پری آمپلی فایر میکروفون یک مبدل آنالوگ به دیجیتال وجود دارد.در بهترین حالت ، سعی می‌شود تا در این مرحله این پردازش به طور خاصی مهندسی می‌شود تا از کلیپ کردن سیگنال ، به خصوص توسط کانورتر ، جلوگیری شود.

در کل ، در این موضوع این دو میکسر تفاوت چندانی ندارند و کارایی یکسانی دارند.

  • نویز پذیری

یکی از مزیت های میکسر آنالوگ کیفیت بسیار بالای آن‌ها است. به هر حال ، نسبت به میکسر های دیجیتال از نظر های فای بودن ، بهتر هستند زیرا کوچکترین اموجاج و نویزی ایجاد نمی‌کنند و صدا را بسیار خطی پردازش میکنند.اصلا هنگ نمیکنند ، به شرط استفاده از سیم و کابل درست و منبع تغذیه خوب (از طرف شرکت سازنده) ، نویز بسیار کمی دارند. حتی می‌توان این میکسر ها را با یک خلاقیت ، باطری بایاس کرد و نویز را به حداقل رساند! (اینکار باید توسط یک متخصص الکترونیک انجام گردد).

  • ابعاد و فضای اشغالی

از آنجا كه برنامه ريزی و پيكربندی و كنترل يك ميكسر ديجيتال خيلی حالت پذير می باشد. اين ميكسر ها ميتوانند به صورت خيلي كوچك و جمع و جور متناسب با ابعاد و شكل استوديو طراحی شوند. اما در میکسر های آنالوگ اینطور نیست و آنان وزن و ابعاد بزرگی دارند و به عنوان مثال يك ميكسر آنالوگ 96 كانال صدا ، خيلي عريض و بزرگ خواهد بود و پهناي ميكسر در حدود ٤ متر يا بيشتر فضا اشغال ميكند و گاهي تا هزاران كيلو  وزن خواهد داشت. ولي از آنجا كه در ميكسر هاي ديجيتال امكانات كنترلي انعطاف پذير هستند ميتوانيد كنترل ٩٦ كانال را در ابعاد بسيار كوچك تر ميكسر انجام دهيد حتي به گونه اي که ميكسر قابل حمل باشد.

خرید میکسر صدا

  • اتصال مستقيم ضبط صوت هاي ديجيتال يا  DATS

در دنيای امروز ضبط موسيقی ، اكثر تجهيزات ضبط مولتی تراک و استريو ديجيتال می باشند و لذا وقتی شما در يک ميكسر ديجيتال ، سيگنال ضبط شده موسيقی را پردازش و تركيب می كنيد نياز داريد با دستگاه مولتی تراک ديجيتال و همچنين ضبط صوت استريوی ديجيتال جهت ضبط ميكس نهايی ارتباط ديجيتال داشته باشيد. اين امكان در ميزهای آنالوگ وجود ندارد ( ورودي و خروجي ديجيتال ) شما را از نويز ذاتی مبدل های آنالوگ به ديجيتال دور ميكند. لذا كيفيت سيگنال موسيقی باز هم بهتر خواهد شد.

  • یادگیری در طرز استفاده

میکسر های آنالوگ هنوز به خاطر سهولت استفاده، بین بسیاری از افراد محبوب هستند. چون نیاز به دانش تخصصی و پیچیدگی زیادی ندارد و افراد سریع میتوانند یاد بگیرند. در صورتی که میکسر های دیجیتال نیازمند وقت بیشتری جهت یادگیری هستند.

  • قیمت

انعطاف پذيري در طراحي ميكسر هاي ديجيتال باعث شده تا اغلب با هزينه بسيار پايين تري ساخته شده و در تعداد مساوي كانال قيمت تمام شده بسيار پايين تر خواهد بود. با این ها میکسر های آنالوگ ، به خاطر قیمت پایین و هزینه های پایین تعمیرات بین افراد محبوب هستند. میتوان گفت هزینه های تعمیر میکسر های آنالوگ در ایران، یک پنجم هزینه های میکسر دیجیتال هستند. همچنین میکسر های آنالوگ میتوان بسیار ارزان تر از قیمتی که در بازار هست ، پیدا شوند و دلیل اینکار برند بودن و کمی دستکاری دلال ها در بازار است.

بهترین انتخاب برای شما

در آخر ، تفاوت قیمت بسیار زیادی بین میکسر های دیجیتال و آنالوگ وجود دارد. شما با استفاده از میکسر های آنالوگ با هزینه خیلی کمتر میتوانید کار میکس صدا را انجام دهید. از طرفی میکسر های آنالوگ به دانش کمتری نیاز دارند و در صورت خرابی ، تعمیر دستگاه شامل هزینه کمتری می‌شود و این یکی از مزیت های میکسر آنالوگ در مقابل میکسر دیجیتال است.

هزینه کار یک صدابردار که با میکسر دیجیتال کار میکند به مراتب از یک صدابردار که با میکسر آنالوگ کار میکند قاعدتا بیشتر است.همچنین ایجاد افکت در میکسر دیجیتال به مراتب سخت تر از یک میکسر آنالوگ است چون در میکسر های دیجیتال متغیر ها و پارامتر های بیشتری برای تنظیم افکت تعریف می‌شود و برای شخص مبتدی در صدا برداری بسیار دشوار و تا حدی غیر ممکن است.میکسر های دیجیتال نیاز به مراقبت بیشتری دارند و ممکن است به خاطر ارزشمند تر بودن راحت تر سرقت شوند. از طرفی پلاگین ها و نرم افزار نصب شده روی برخی از این میکسر ها هر چند وقت یکبار نیاز به بروزرسانی دارند.

با لحاظ همه مواردی که در این مقاله آشنا شدیم ، با وجود اینکه میکسر های دیجیتال قابلیت های بیشتری دارند ولی میکسر های آنالوگ همانند دایناکورد دارای تقاضای بیشتری در مارکت ایران می‌باشند.

از نظر نوسان های  قیمتی در ایران به جز شرکت ها و مجموعه های بزرگ، سایر سازمان های تجاری قدرت خرید و استفاده از میکسر های دیجیتالی را ندارند. علاوه بر این در خیلی از موارد شما اصلا نیازی به هزینه زیادی برای خرید میکسر دیجیتالی ندارید و وجود یک میکسر آنالوگ کافی می‌باشد.

امیدواریم  در این مقاله به شما در انتخاب بهرین میکسر کمک کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید